ALERT BEZPIECZEŃSTWA
Drodzy Klienci Gospodarczego Banku Spółdzielczego w Strzelinie
W trosce o zdrowie zarówno Państwa, jak i naszych pracowników, podjęliśmy w ostatnich tygodniach wiele działań służących ograniczeniu skutków pandemii koronawirusa. Dotyczą one zasad utrzymania relacji z naszymi Klientami, sposobu organizacji pracy i ochrony przed zakażeniami.
- Wszystkich Klientów naszego Banku zachęcamy do kontaktów drogą elektroniczną lub telefoniczną.
- Zapraszamy do korzystania z bankowości elektronicznej i mobilnej. Udostępniamy Państwu bardzo wygodne formy płatności smartfonem, zegarkiem i kartą płatniczą z funkcją płatności zbliżeniowych w każdej placówce usługowo-handlowej. W razie pytań zapraszamy do kontaktu
- Przypominamy, że z dniem 16 kwietnia obowiązuje nakaz noszenia maseczek ochronnych w miejscach publicznych.
- Informujemy, że pracownicy Banku są wyposażeni w środki ochrony osobistej. Zwiększona jest częstotliwość dezynfekcji miejsc, z którymi kontakt bezpośredni mają Klienci.
- W godzinach 12.00 – 12.30 każda placówka jest zamknięta z powodu dezynfekcji.
- Prosimy by w placówkach stosować się do zasad:
- Informujemy Państwa o możliwych próbach oszustwa. Ta wyjątkowa sytuacja, w której wszyscy się znaleźliśmy, stała się okazją dla przestępców, którzy próbują wyłudzić pieniądze. Prosimy zachować szczególną ostrożność!
- Fake newsy
(Oszuści podszywają się w fałszywych wiadomościach SMS, e-mail bądź telefonach pod firmy, lub strony agend rządowych np. Ministerstwo Zdrowia przekazując rzekome informacje na temat epidemii lub informują np. o wsparciu żywnościowym, darmowych maseczkach itp. Jednocześnie, wyłudzają od swoich ofiar dane osobowe, poufne dane do Bankowości Elektronicznej. Wysyłane są także wiadomości e-mail z treściami m.in. poradnikowymi na temat wykrywania i leczenia koronawirusa. Dołączane do tego typu wiadomości pliki i/lub linki zawierają złośliwe oprogramowanie. Do pozyskania poufnych danych wykorzystywane są również fałszywe strony (w oszustwie wykorzystującym Ministerstwo Zdrowia Profil Zaufany), gdzie wymagane jest zalogowanie za pośrednictwem Bankowości Elektronicznej - Próba „logowania” prowadzi do oddania swoich danych, a następnie środków, złodziejom),
- Mapy przedstawiające zasięg oddziaływania koronawirusa
(Na tego typu stronach oferowane mogą być np. aplikacje informujące na bieżąco o rozprzestrzeniającym się wirusie. Pobierając taką aplikację ściągamy tak naprawdę złośliwe oprogramowanie, które może pozyskiwać poufne dane np. poświadczenia do Bankowości Elektronicznej),
- Oszustwa z wykorzystaniem BLIKA
(Przestępcy podszywając się pod portale informacyjne lub strony agend rządowych udostępniają np. film, którego obejrzenie wymaga zalogowania się danymi z Facebooka. Wpisując login i hasło, nieświadomi przekazujemy dane atakującym, którzy za pośrednictwem naszego konta na Facebooku są w stanie przesyłać dalej zainfekowaną stronę. Mogą także przesyłać naszym znajomym prośbę pilnego przelewu pieniędzy za pośrednictwem kodu BLIK),
- Oferowanie leków, testów na koronawirusa
(Powstają dedykowane sklepy internetowe „specjalizujące się” np. w sprzedaży leków, a nawet szczepionek chroniących przed koronawirusem z fałszywymi stronami pośredników płatności np. PayPal, które mogą pozyskiwać poufne dane tj. poświadczenia do Bankowości Elektronicznej),
- Jak chronić się przed działalnością oszustów?
Informacje na temat koronawirusa warto czerpać z oficjalnych źródeł. Szczególnie w mediach społecznościowych weryfikujmy autentyczność interesujących nas wiadomości oraz postów związanych z zagadnieniem wirusa zanim podzielimy się nimi dalej w sieci.
Celem ochrony przed działalnością oszustów internetowych, którzy chcą wyłudzić nasze poufne dane bądź pieniądze, pamiętajmy o maksymalnej ostrożności przy dokonywaniu transakcji w sklepach internetowych bądź na portalach aukcyjnych. Zawsze sprawdzajmy wiarygodność sklepu. Pamiętajmy też, aby nie otwierać podejrzanych linków lub załączników i nigdy nie podawać - wprowadzać poufnych danych do Bankowości Elektronicznej na stronach wskazanych w linkach będącymi załącznikami do wiadomości SMS lub e-mail.
Prosimy o zwracanie szczególnej uwagi na pojawiające się w mediach społecznościowych fałszywe informacje. Jedynym, pewnym źródłem informacji o ewentualnych zmianach zasad obsługi Klientów jest strona internetowa banku www.gbsstrzelin.pl a także nasz profil na Facebooku
Zachowajmy spokój i zdrowy rozsądek. Stosujmy się do ogólnych zaleceń Ministerstwa Zdrowia, dbajmy o higienę i starajmy się we własnym zakresie minimalizować ryzyko rozprzestrzeniania koronawirusa.