Gospodarczy Bank Spółdzielczy w Strzelinie

Komunikaty


Szanowni Państwo,

 

uprzejmie informujemy, w nocy z 15 na 16 listopada br. (środa/czwartek) między godziną 1:00 a 5:00 wystąpią przerwy w dostępie do Internet Bankingu.

 

Za utrudnienia przepraszamy


 

Ostrzeżenie – Uwaga na oszustów podszywających się pod pracowników Banku


Informujemy o kolejnym sposobie działania oszustów. Tym razem mamy do czynienia z podszyciem się przez przestępcę pod pracownika Banku z "działu technicznego" lub "obsługi klienta". Dodatkowo nr telefonu, z którego dzwoni oszust, wyświetla się Klientowi jakby rzeczywiście pochodził z Banku.

Tego typu sposób działania sprawców jest znany. Można o nim przeczytać w internecie, np. na stronach Związku Banków Polskich (oszuści również podszywają się pod pracowników ZBP). Szczegóły TUTAJ

 

Kim jest dzwoniący?

Klienci wskazują, że jest to mężczyzna który podaje się, za pracownika „działu technicznego” lub "doradcę klienta".

 

Na czym mu zależy?

  • Chce być wiarygodny.

Dlatego podszywa się pod nr telefonu infolinii, wyjaśnia, że wszystko notuje i informuje, że rozmowa jest nagrywana.

  • Zapewnia, że troszczy się o bezpieczeństwo pieniędzy na rachunku.

Przedstawia Klientowi, że doszło do włamania na jego konto i usiłowania dokonania przelewu. Informuje, że sprawa dotyczy wielu osób, u których doszło do włamania i dlatego dzwoni w tej sprawie również do Klienta. Pyta o dowód tożsamości, o jego zwyczaje podczas dokonywania zakupów np. jak często dokonuje transakcji w internecie, czy pobiera potwierdzenia zakupów kartą.

  • Prosi o zgodę na instalację aplikacji zewnętrznej tzw. zdalny pulpit, np. TeamViewer.

Uzasadnia, że to dla zabezpieczenia konta, bo bez zgody Klienta nie może na nie wejść.
Gdy Klient odmawia, oszust informuje, że za ewentualne kradzieże z rachunku będzie odpowiedzialny sam Klient.

  • Wypytuje o poufne informacje, które mają pomóc oszustowi w zalogowaniu się do rachunku, a także prosi o dane karty płatniczej.

 

Do czego może doprowadzić poddanie się manipulacji?

Oszustom zwykle zależy na tym, by okraść swoją ofiarę, a czasem nawet zawierają zobowiązania w imieniu Klienta. Ten dowiaduje się o tym dopiero, gdy dostaje wezwanie do zapłaty za kredyt, o który Klient nie wnioskował.

 

Co ma zrobić Klient gdy zadzwoni osoba, która podaje się za pracownika „działu technicznego” i wypytuje o poufne dane?

  • Rozłączyć się.
  • Upewnić się, że istotnie połączenie zostało przerwane.
  • Zadzwonić do Banku na nr telefonu dostępny na stronie internetowej Banku (71) 32 32 030 lub mailowo na adres pomoc@gbsstrzelin.pl i przedstawić sprawę.
  • Zgłosić sprawę organom ścigania, jeśli ujawnił poufne informacje o sobie lub zainstalował aplikację wskazaną przez oszusta.
  • Przed ponownym korzystaniem z bankowości internetowej – przy użyciu nowych środków dostępu – należy upewnić się, że urządzenie, z którego korzysta jest wolne od wszelkich podejrzanych instalacji oraz zabezpieczone aktualnym oprogramowaniem antywirusowym.

 

Bank NIGDY nie zapyta Cię o takie kwestie, jak pełne loginy i hasła do bankowości elektronicznej, PIN, kody weryfikacyjne do kart (CVV), numer i datę ważności karty, kody SMS autoryzujące transakcje, kody QR, aktualny odczyt z tokena czy dodatkowe hasło wymagane dla niektórych kart w procesie weryfikacji 3D Secure. Te dane musisz chronić !!!

 


Ostrzeżenie – nowy rodzaj wyłudzeń QR Kod naklejane na bankomatach

 

W związku z informacjami opublikowanymi miedzy innymi na stronach Zrzeszenia Banków Polskich, Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji oraz Policji chcieliśmy poinformować o wzroście ilości wyłudzeń dokonywanych przy pomocy kodów QR umieszczanych na urządzeniach procesujących gotówkę (np bankomatach).

Naklejki z kodem zawierają fałszywa informację o promocji lub konkursie mając na celu skłonienie Państwa do jej zeskanowania. Powoduje to aktywowanie usługi SMS Premium, która spowoduje naliczenie, od nieświadomego usługobiorcy, wysokich opłat za jej włączenie. Ponadto podkreślenia wymaga fakt, że kody QR mogą nie tylko inicjować wskazane wyłudzenie, mogą również zostać wykorzystane do podstawiania oszukańczych platform, których celem może być wyłudzenie loginów i haseł do serwisów pocztowych, mediów społecznościowych, bankowości elektronicznej, usług publicznych, jak również do zainfekowania smartfonów szkodliwym oprogramowaniem. 
 

W wypadku zauważenie naklejki, która budzi Państwa wątpliwości prosimy o kontakt z najbliższą placówką lub zgłoszenie tego faktu pod adresem pomoc@gbsstrzelin.pl

 


Ostrzeżenie o wzroście prób kradzieży środków z rachunków klientów

 

Obecnie trwający okres wyprzedażowy oraz zbliżający się okres przedświąteczny powoduje wzrost liczby transakcji płatniczych w sklepach internetowych i tym samym zachęca cyberprzestępców do kradzieży środków pieniężnych. Dlatego po raz kolejny zwracamy się do Państwa z prośbą o:
- wzmożenie czujności podczas wykonywania czynności bankowych i handlowych, a w szczególności nie podawanie kodów z SMS, tokena lub listy haseł podczas logowania,
- uważne czytanie otrzymywanych z banku komunikatów SMS,
- nie otwieranie załączników otrzymywanych pocztą e-mail od niezaufanych i nieznanych nadawców.


Jeśli w trakcie obsługi rachunku bankowego przez Internet zauważą Państwo nietypowe prośby o podanie kodu do operacji należy natychmiast wylogować się i skontaktować się z nami. W takiej sytuacji Państwa komputer mógł zostać zainfekowany przez złośliwe oprogramowanie i dalsze działanie może doprowadzić do kradzieży pieniędzy.


NEWSLETTER

Bądź na bieżaco z promocjami

Informacja telefoniczna
Potrzebujesz pomocy?

Porozmawiaj z naszymi ekspertami.